EN   SV   DA

Försäljnings- och leveransvillkor

 

                                  

 

 

1. Generelt

Försäljnings- och leveransvillkoren gäller för konsument- och företagsköp av varor och digitala tjänster på compumail.dk. Webbsidan ägs och drivs av:

Compumail ApS
Organisationsnummer: DK26686091 EU 2022 One Stop Shop (OSS)
Mervärdesskattenummer: DK34184097
Høgemosevænget 1
DK-8380 Trige, Danmark
Tlf. 40-682 05 70
[email protected]

Priser
Alla priser är angivna inklusive moms och gäller endast i Sverige. Vi tar förbehåll för tryckfel, prisändringar utan föregående varsel, slutsålda varor, valutaändringar och force majeure. Våra priser fastställs dynamiskt och flera gånger om dagen. Vi erbjuder inte prismatch.

Indgåelse af bindende købsaftale
När du har gjort din beställning får du en beställningsbekräftelse från oss som bekräftar att vi har tagit emot din beställning. Som vi påpekar i kassan, är inget bindande köpeavtal upprättat förrän du får en orderbekräftelse från oss, och vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning i händelse av prishöjningar, valutaändringar, force majeure, leveranssvårigheter, avgiftsändringar, utsålda varor och tryckfel m.m.

Utökad returrätt - julen 2022
Som privatkund kan du sätta en bock i fältet "Julklapp" och automatiskt förlänga din ångerrätt till och med den 13 januari 2023. Den utökade ångerrätten gäller endast oöppnade julklappar och vi måste ta emot varan tillbaka senast 13 januari 2023.

Den utökade returrätten på julklappar gäller endast privatkunder och inte företagskunder.

 

2. Betalning

Betalkort
Vi tilbyder følgende betalingsmuligheder:

Betalningar med privata betalkort som utfärdats i EU, Norge, Island och Schweiz är avgiftsfria. Avgifter tas ut för korttyper som utfärdats utanför EU, Norge, Island och Schweiz, vilket först uppges när kortnumret anges.

När du betalar med betalkort gör vi en reservation på kortet vid beställningstillfället. Pengarna dras från ditt konto först när varorna skickas från vårt lager

Kredit
Vi erbjuder inte några köp på kredit, utan hänvisar till vår affärsavdelning, som du hittar på www.dcs.dk.

 

3. Leverans

Levering med fragtfirmaer
Compumail ApS erbjuder leveranser till adresser i Sverige (fastlandet och broförbundna öar) med följande fraktbolag:

  • PostNord.

Tillgängliga leveransmetoder och förväntad leveranstid visas när du beställer varje artikel. Leveransmetoder och priser som erbjuds varierar därför från produkt till produkt, eftersom faktorer som vikt och produktmått avgör leveransalternativen. 

Om du beställer mer än en vara kommer din beställning att skickas samlad när alla varor finns i lager. Vi erbjuder inte delleveranser.

Om du har valt leverans till ett ombud där det inte finns plats kommer fraktbolaget att omdirigera din beställning till ett närliggande ombud och du kommer att meddelas direkt av fraktbolaget via e-post och/eller SMS.

Avhämtning
Vi erbjuder Click&Collect (avhämtning) vid vår varuleverans på Høgemosevænget 1, 8380 Trige, Danmark. Om du väljer Click&Collect får du ett e-postmeddelande och/eller ett SMS när du kan hämta din beställning.

Vår varuleverans är öppen 9:00-18:00 på vardagar och 10:00-13:00 på lördagar (helgdagar undantagna).

En beställning för avhämtning raderas om den inte hämtas inom 3 arbetsdagar efter att beställningen har godkänts för avhämtning och kunden har fått ett e-post- och/eller sms-meddelande om detta..

Försvunna eller skadade varor och paketfel
Om det finns avvikelser mellan det du beställde och det du fick, kontakta oss vänligen på 40-682 05 70, [email protected] eller via vår chattfunktion, senast 48 timmar efter att ha mottagit ordern..

Om du har fått en försändelse från oss med synliga skador skall du så snart som möjligt, och senast 48 timmar efter att ha mottagit ordern reklamera till oss på 40-682 05 70, [email protected] eller via vår chattfunktion.

Vid dolda skador skall du reklamera till oss så snart som möjligt och senast 5 dagar efter mottagandet på 40-682 05 70, [email protected] eller via vår chattfunktion.

Om din försändelse har försvunnit, skall du kontakta oss på 40-682 05 70, [email protected] eller via vår chattfunktion.

 

4. Företagsköp

Om du anger beställningstyp affärskund/företagskund samt anger ett organisationsnummer på din beställning eller anger fakturaadressen som en affärsadress, betraktas du som en affärskund/företagskund.

För affärs- och företagskunder gäller följande särskilda villkor:

  • Ingen ångerrätt
  • 12 månaders reklamationsrätt
  • Frakt vid reklamationsärenden sker för egen räkning
  • Hantering av reklamationer skall alltid gå till tillverkaren eller dennes servicepartner om angivet på hemsidan, och kan inte reklameras hos Compumail ApS.

Om en vara skickas in på reklamation med hänsyn på retur under ångerrätten, kommer du att debiteras en avgift på 300:- kronor inklusive moms.

 

5. Ångerrätt

Som konsument har du 14 dagars ångerrätt när du handlar hos Compumail ApS, vilket omfattas av konsumentköplagen.

Ångerrätten gäller från och med den dag du har mottagit varan. Om tidsfristen löper ut på en helgdag, lördag, Annandag Jul, Julafton eller Nyårsafton, förlängs tidsfristen till nästkommande arbetsdag.

Om du vill utöva din ångerrätt gör du det genom att fylla i ett ångerformulär här. Om länken är tillfälligt otillgänglig, kan du fylla i ett standard ångerformulär och skicka det via e-post till [email protected]. Du hittar formuläret nederst i handelsvillkoren (Bilaga 1).

Avvisning av mottagande
Du kan inte utöva din ångerrätt genom att vägra ta emot varorna utan att samtidigt meddela oss detta. Om du gör det kommer du att debiteras en avgift på 50 svenska kronor inklusive moms (motsvarande en returetikett), som kommer att dras av från den återbetalning du får från oss när returen har behandlats.

Ångra en del av köpet
Om du har köpt flera varor från oss på samma beställning har du möjlighet att returnera en eller flera varor till oss. Detta omfattar dock inte paket som består av flera artiklar.

Om du ångrar en del av köpet får du inte tillbaka fraktkostnaderna.

Undantag från ångerrätten
Följande omfattas inte av ångerrätten:

  • Varor som har anpassats och tillverkats enligt dina specifikationer eller som har fått en tydlig personlig prägel, t.ex. specialkonfigurerade produkter
  • Varor som sannolikt kommer att försämras eller bli föråldrade snabbtt
  • Förseglade varor som av hälsoskydds- eller hygienskäl inte kan returneras och där förseglingen har brutits efter leveransen. Detta gäller även vård- och hygienprodukter. För dessa varor gäller ångerrätten endast om originalförpackningen är obruten.
  • Företagsköp (se punkt 4)
  • Plomberade eller förseglade varor, inklusive programvara
  • Digitala licenser (ESD) levererade via e-post.

Returnering
Vi förväntar oss att du skickar varorna snarast som möjligt efter att du har meddelat oss om att du vill utöva ångerrätten, och de måste nå oss inom 14 dagar efter att du har meddelat oss om att du ångrar köpet.

Returfrakt
Du skall själv betala returfrakten, och du bestämmer själv om du vill köpa en returetikett från oss när du upprättar ditt returärende eller ej (50:- SEK inklusive moms).

Om du använder det här alternativet är vi ansvariga om det uppstår skador eller om paketet går förlorat under transporten. Om du inte använder det här alternativet är du ansvarig om det uppstår skador eller om paketet går förlorat under transporten.

Paketet skall skickas med kurir till vår adress, och vi rekommenderar PostNord. Paket som levereras till ett ombud eller fel adress hämtas inte ut.

Vissa varor kan inte returneras med normal paketpost. Detta gäller paket som väger mer än 20 kg. Om paketet väger mer än 20 kg rekommenderar vi att du använder PostNord Groupage genom oss.

Returadress
Returpakker sendes til eller indleveres på (vareudleveringen) følgende adresse:

Compumail ApS 
Høgemosevænget 1
DK-8380 Trige, Danmark
Danmark

Märk fraktetiketten tydligt med "RETUR" och ditt ordernummer. Skriv inte direkt på originalförpackningen. Om du lämnar in din beställning på vårt lager skall du bifoga en kopia av originalfakturan, tydligt märkt med "RETUR".

Varans skick och emballage vid returnering
Om varan har förlorat i värde och detta beror på att du har använt den på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper eller funktion, kan du få tillbaka bara en del av inköpspriset. Det belopp du kan få tillbaka beror på den skönvärdering som Compumail ApS gör utifrån en bedömning av varans kommersiella värde..

Det kan omfatta:

  • Montering av varan
  • Avlägsnande av skyddsfilm eller plast
  • Bruten plombering
  • Slitagemärken.

Vi rekommenderar att du behåller originalförpackningen tills du är säker på att du vill behålla varan. Likaså skall alla tillbehör i form av manualer, kablar, drivrutiner etc. medfölja och returneras i stort sett samma skick och mängd.

Alla varor som returneras till Compumail ApS måste vara ordentligt förpackade. Skador på grund av bristfälligt emballage leder till att ångerrätten upphör gälla, eftersom varan inte har returnerats i samma väsentliga skick. Varor som levereras i antistatiska förpackningar måste också returneras i samma typ av antistatiska material som när de mottogs. Underlåtenhet att göra detta kan skada varorna och göra ångerrätten ogiltig.

Om originalemballage saknas kan detta leda till en minskning av varans värde, eftersom varorna kan skadas under transporten, vilket du ansvarar för.

Återbetalning av pengar vid ångrande av köpet
När du ångrar köpet återbetalar vi alla betalningar som vi har fått från dig, inklusive eventuella leveranskostnader. Om varan har minskat i värde och du har beställt en returetikett från oss kommer vi att dra av det belopp som motsvarar värdeminskningen.

Om du har köpt flera varor i en beställning och bara ångrar en del av köpet, återbetalar vi inte fraktkostnaderna.

Vi återbetalar alla betalningar som vi mottagit från dig i samband med köpet (med undantag för eventuella extra kostnader om du har valt en leveransmetod som är dyrare än den billigaste leveransmetod som vi har erbjudit i samband med beställningen) utan onödiga dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi tog emot ditt meddelande om att du ångrar köpet.

Om inget annat avtalats kommer vi automatiskt att återbetala dig i samma valuta som du använde när du gjorde köpet. Vid returnering av varor till vår varuleverans finns det ingen kontant återbetalning i händelse av att du har ångrat köpet av varan.

 

6. Reklamationsrätt

När du handlar hos oss som konsument omfattas ditt köp av konsumentköplagens regler för försäljning av varor. Detta innebär att du har 24 månaders reklamationsrätt, varav de första sex månaderna omfattas av presumtionsregeln. Om du har gjort ett företagsköp (se punkt 4 i våra försäljnings- och handelsvillkor) har du 12 månaders reklamationsrätt. Observera att vissa varor kan omfattas av en garanti utöver de 24 månaders reklamationsrätt. I sådana fall hanteras den förlängda garantin direkt med tillverkaren.

Om du vill reklamera din produkt inom ramen för garantin skall du upprätta ett reklamationsärende innan du skickar produkten till oss. Du upprättar ett reklamationsärende här.

Om din reklamation är berättigat innebär att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengarna återbetalda eller ett prisavdrag, beroende på den aktuella situationen. När du upptäcker ett fel eller brist på en produkt måste du göra en reklamation inom en rimlig tid efter att du upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader efter det att du upptäckte felet eller bristen, anses reklamationen alltid ha kommit in inom rimlig tid.

I vissa fall hanteras reklamationer i samarbete med tillverkaren/servicepartnern (kostnadsfritt vid berättigade reklamationer). I sådana fall rekommenderar vi att du skickar varorna direkt till tillverkaren/servicepartnern för att få en snabbare hantering av reklamationen. Om så är fallet, kommer detta tydligt att framstå på vår webbsida när du upprättar reklamationsärendet.
OBS: Vid hantering av reklamationsärenden hos tillverkaren/servicepartnern gäller alltid den aktuella samarbetspartners villkor. I händelse av oberättigade reklamationer kan båda parter debitera dig för expeditions- och servicekostnader.

Observera att eventuella etiketter, garantimärken m.m. får under inga omständigheter avlägsnas från själva varan. I sådana fall kan reklamationsrätten upphöra att gälla.
Varan/varor skall vara oss tillhanda senast 3 veckor från det att reklamationsärendet upprättades. Om inte detta sker, avslutas ärendet automatiskt i vårt system.

Vi hänvisar dessutom till § 78 i köpslagen när det gäller förfaranden vid reklamationer.

Reklamationsvillkor
På Compumail ApS kan du använda din reklamationsrätt i enlighet med våra alltid gällande reklamationsvillkor, som du hittar här.

Adress för insändning av reklamationsärenden:
Reklamationsärenden skickas till eller lämnas in till oss (varuleverans) på följande adress:

Compumail ApS 
Høgemosevænget 1
DK-8380 Trige, Danmark
Danmark

Tilldela paketet det RMA-nummer som du fick när du upprättade ditt reklamationsärende. OBS! Vänligen skriv inte direkt på originalförpackningen. Om du lämnar in reklamationen i vår varuleverans, skall du bifoga en kopia av originalfakturan, tydligt märkt med ditt RMA-nummer.

Om reklamationen är berättigat kommer vi att återbetala dina rimliga och nödvändiga fraktkostnader.

 

7. Persondatapolitik

Du kan läsa vår persondatapolitik här.

 

8. Klagomål

Om du vill klaga över ditt köp eller ärende, så ska du vända dig med ditt ärende till [email protected]Om det inte lyckas oss att komma fram till en lösning, så kan du göra en ytterligare klagoanmälan hos ARN, https://www.arn.se.

 

9. PriceRunner köpgaranti

Ditt köp hos oss omfattas gratis av PriceRunner Köpgaranti. Det ger dig upp till 50.000 kronor om något skulle gå snett. För att omfattas av Köpgarantin så behöver du vara registrerad medlem på PriceRunner. Köpgarantin täcker händelser där butiker inte tar sitt ansvar enligt Konsumentköplagen och löser problem inom 60 dagar. Den täcker endast konsumenter som är bosatta i Sverige. Även om du inte redan är medlem hos PriceRunner och kommit till vår hemsida genom dem så kan ditt köp omfattas av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är registrera dig inom 60 minuter efter ditt köp. Att bli medlem är gratis och tar mindre än tre minuter! Skaffa PriceRunner Köpgaranti idag PriceRunner Köpgaranti ersätter dig för skada på varan vid leverans, defekt vara, om en enskild vara saknas vid leverans, om varan är felaktig eller om leverans av varan uteblir. Tänk på att beställningen måste vara adresserad till dig som privatperson. Om något gått fel med ditt köp ersätter Köpgarantin dig för såväl inköpskostnader som fraktkostnader. Du får även ersättning för direkt ekonomisk skada du lidit till följd av felet. Köpgarantin omfattar inte eventuell värdeminskning, uteblivna intäkter eller andra direkta eller indirekta kostnader. För fullständiga villkor och lista på kategorier som är undantagna besök PriceRunner.


Villkoren är senast uppdaterade den 5 juli 2022.


 

Bilaga 1 Standardformulär för ångrande av köpet
Detta formulär fylls i och returneras endast om ångerrätten göres gällande.
Till Compumail ApS, Høgemosevænget 1, DK-8380 Trige, [email protected]:
- Jag/vi (*) meddelar härmed, att jag/vi (*) vill utöva ångerrätten i samband med mitt/vårt (*) köpeavtal av följande varor (*)/leverans av följande tjänster (*)
- Beställda den (*)/mottagna den (*)
- Konsumentens namn (Konsumentens namn)
- Konsumentens adress (Konsumentens adress)
- Konsumentens underskrift (Konsumentens underskrift) (endast om formulärets innehåll meddelas på papper)
- Datum
(*) Radera det som inte är relevant